Cinsiyetçi AIDS temsillerine sanatsal meydan okumalar

KÜLTÜR SANAT 26.11.2020, 12:56 26.11.2020, 13:04
Cinsiyetçi AIDS temsillerine sanatsal meydan okumalar

Pera Müzesi Film ve Video Programları, 1 Aralık Dünya AIDS Günü çerçevesinde düzenlediği Buradayım! adlı film programının dördüncü yılında, çağdaş sanat organizasyonu Visual AIDS’in Yayılımlar seçkisini izleyicilerle buluşturuyor. Küresel AIDS salgını hakkında bilgilendirme yapmaktan ziyade, dünyanın dört bir yanında HIV ile yaşayan insanların birbirinden farklılaşan ve örtüşen deneyimlerine dair iç görüler sunan Yayılımlar, ABD dışında farklı geçmişlere sahip insanlara da seslerini duyurabilecekleri bir platform sağlıyor.

Küresel salgınlar ışığında bugünü yeniden düşünmek

Altı sanatçı tarafından özel istek üzerine üretilen videolar, Güney Amerika'da HIV ile yaşayan kadınların görünmez kılınması, Hindistan'daki etkisiz Batılı halk sağlığı kampanyaları, Uganda'daki gençlerin karşı karşıya kaldığı toplumsal damga ve ifşalar gibi çok çeşitli konuları mercek altına alıyor. Dünya yeni bir virüs olan COVID-19 ile yaşamaya adapte olmaya çalışırken, bu videolar iki salgın hastalığın ortak noktaları, farklılıkları ve coğrafya, ırk, cinsiyet açısından sergiledikleri eşitsiz dağılım hakkında düşünme olanağı sağlıyor.

Cinsiyet temelli AIDS temsillerine sanatsal meydan okumalar

Visual AIDS’in Day With(out) Art 2020 etkinliği kapsamında gösterime sunduğu Yayılımlar seçkisi, HIV ve AIDS'in Amerika Birleşik Devletleri dışındaki hayatları nasıl etkilediğini işleyen altı videodan oluşuyor. Dünyanın çeşitli ülkelerindeki kültür sanat kurumlarının iş birliğiyle gerçekleşecek gösterimler, yine farklı coğrafyalardan sanatçıları bir araya getiriyor: Jorge Bordello (Meksika), Gevi Dimitrakopoulou (Yunanistan), Las Indetectables (Şili), Lucía Egaña Rojas (Şili/İspanya), Charan Singh (Hindistan/Birleşik Krallık) ve George Stanley Nsamba (Uganda).

Meksikalı sanatçı Jorge Bordello korku filmi ve sessiz film estetiğini kullandığı Sağlık Bakanlığı’nda, ilaçların, Tlaxcala kentinde HIV ile yaşayan dört erkek üzerindeki olumsuz etkilerini gözler önüne seriyor. Feminist görsel sanatçı ve yönetmen Gevi Dimitrakopoulou’nun Bu Doğru; Zak, Yaşamı ve Sonrası adlı videosu, 2018'de Atina'da alenen linç edilerek öldürülen tanınmış kuir AIDS aktivisti Zak Kostopoulos'un bir portresini sunarken, bu cinayetin tetiklediği tepkiye de ışık tutuyor.

Şilili müzik grubu Las Indetectables’in imzasını taşıyan Kendime Dikkat Ediyorum, sömürgeci sağlık paradigmaları, günahkarlık ve HIV ile yaşayan insanların maruz kaldığı toplumsal damga arasındaki ilişkiyi, ülkenin kapitalist ve neoliberal rejimi bağlamında sorguluyor. HIV ve AIDS'in cinsiyet temelli temsillerine meydan okuyan Şilili sanatçı Lucía Egaña Rojas ise, yazar Lina Meruane'nin "kadınlarda görünmezlik sendromu" olarak adlandırdığı durumu, HIV ile yaşayan kadınların bu salgına ilişkin diyaloglarda yer alamaması üzerinden odağına alıyor.

Çalışmalarını Yeni Delhi ve Londra'da sürdüren Charan Singh, Adına Aşk Dediler Ama Gerçekten Aşk Mıydı? adlı videoda, Hindistan’daki halk sağlığı kampanyalarıyla bir “risk grubuna” indirgenen ve yanlış kalıplara sokulan lubunyaların hayatından kesitler sunuyor. Yönetmen, şiir performansı sanatçısı ve insan hakları aktivisti George Stanley Nsamba’nın Amaç Bulmak adlı çalışması ise Uganda'da HIV ile doğan gençlerin yaşamları hakkında bir film yapma deneyimini ve projeyi çevreleyen yaygın toplumsal damgaları irdeliyor.

Yorumlar (0)